pátek 7. ledna 2011

jak jsem se začala kamarádit s kynutým těstem, aneb pečení pro lenochy



Jsem mlsná, docela ráda peču, jen kynuté těsto mi vždycky přišlo zdlouhavé a pracné, jak na čas, tak na hlídání. A pak to umývání zapatlané mísy, ...

Takže pár tipů ode mně:

1. Bez domácí pekárny ani ránu ;) těsto umíchá, nechá vykynout a ještě pískne, že už to je, a navíc většinou není třeba ji umývat - zbytky těsta nechám zaschnout a pak ji jen vytřu ubrouskem.

2. Při pečení chleba a housek mně nebavilo odvažování a přitom ráda experimentuju, takže tady je můj univerzální návod bez vážení:
jeden hrnek (250 ml) vody, pytlík droždí (nebo půlka čerstvého), lžička cukru, lžička soli do mouky a lžíce oleje. Na toto množství je pak potřeba cca půl kila mouky, ale jak říkám neodvažuju, přisypávám postupně, jaká mně zrovna napadne. Důležité je, aby těsto po umíchání mělo tvar koule, když je řidší, dělá ušatý chleba, nebo placaté housky. Jo a droždí sypu rovnou do vody s cukrem, žádný kvásek nedělám, není třeba.
Moje oblíbená kombinace je základ pšeničná celozrnná střední, s trochou žitné, namočenými ovesnými vločkami a slunečnicovým semínkem.

3. Chlazení těsta je další možnost jak ušetřit čas a u těsta na pizzu je to dokonce lepší si těsto nachystat předem a zchladit, protože se pak dá lépe do tenka vyválet. Těsto si takhle můžu udělat i dva dny dopředu (víc jsem nezkoušela) - takže nechat umíchat, vykynout a strčit do lednice.
Tak ať se daří, dobrou chuť :)

7 komentářů:

  1. Vypadá to senzačně, dala bych si :)

    OdpovědětVymazat
  2. Eště mám dva na talíři ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Vážně uvažuju o domácí pekárně, neboť nemám ráda upatlaný mísy jako ty. O pekárně slyším odevšad a přijde mi to jako nejlepší vynález posledních let !
    Díky za tip !
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  4. Já ji mám tři roky a eště mně neomrzela, rozhodně je to jeden z mých nejoblíbenějších přístrojů ;)

    OdpovědětVymazat
  5. jolanko - díky za tip, pekárnu taky mám už přes tři roky a funguje statečně furt, a přesně, ještě se neomrzela, a můj pocit je stejný jako u všech kolem, kdo ji má....lepší těsto sem nikdy nevyhnětla....prostě pekárna má svoje nezastupitelný místo...cokoliv oželím z pomocníků, ale pekárnu fakt ne :-) :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Joli, díky za tip s chlazením těsta, to jsem ještě nezkusila, ale kupované chlazené jsem měla a dobrý, tak proč ne :-)

    OdpovědětVymazat